language

Ossa TR 80 250

Bouwjaar 1981
Tellerstand Onbekend
Prijs Op aanvraag

De OSSA TR (TRial) was een trial motor vervaardigd door OSSA tussen 1977 en 1985. Indertijd zijn er drie versies geproduceerd met de volgende algemene kenmerken: tweetakt ééncilinder luchtgekoelde motor, beschikbaar in twee variaties (aanvankelijk van 244cc en 310cc en, sinds 1980, van 230cc en 302cc), een dubbel draagframe, trommelremmen en conventionele schokdempers voor en achter. Een typisch kenmerk van alle versies was de onmiskenbare esthetiek en vooral de opvallende kleur. In de volksmond was de TR 80 eerder bekend onder zijn kleur dan onder zijn commerciële naam.

In het seizoen van 1979 testten Mick Andrews en zijn compagnon Albert Juvanteny twee prototypen van wat uiteindelijk de TR 80 zou worden, prototypen die niet onopgemerkt bleven door de opvallende kleur. Ondertussen was ingenieur Mario Borrás verantwoordelijk voor het voltooien van het project en de ontwikkeling van de nieuwe OSSA TR 80 350. In het najaar van 1979 werd deze op de Autosalon van Parijs gepresenteerd, waar hij, dankzij het uitzonderlijke ontwerp, een goede ontvangst kreeg.

De motorfiets werd vanaf 1980 op de markt gebracht met een cilinderinhoud van 350cc (geel) en 250cc (oranje). Intussen contracteerde OSSA de beste Catalaanse coureur van het moment, Toni Gorgot, waarmee ze vele successen behaalden en de verkoop van de TR 80 enorm omhoog ging (er zijn bijna 5.000 exemplaren geproduceerd).

De TR 80 startte een nieuwe "saga" van OSSA trial motoren, een totaal nieuw concept sinds de eerste MAR en de TR 77. Deze TR 80, die bij iedereen bekend als "de gele", vertegenwoordigde een absolute verbetering, niet alleen qua esthetiek en chassis, maar ook qua motor.

De cilinderinhoud van de 350 was 303cc en niet 350 zoals aangegeven in de commerciële brochures. De 250 bevatte in werkelijkheid 230cc. De TR 80 250 werd initieel ook in het geel geproduceerd, maar sinds 1981 werd dit oranje.

Deze 250 uit '81 is in nette staat en bijna geheel origineel. Hij heeft circa 20 jaar niet meer gelopen, maar is destijds wel lopend aangekocht. De motor heeft een Nederlands kenteken.